Το άγχος της τελειότητας και ο φόβος του λάθους
ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΗΣ ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ Ο ΦΟΒΟΣ ΤΟΥ ΛΑΘΟΥΣ,
ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ.
ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΕΝ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΟ ΛΑΘΟΣ. ΑΠΕΝΑΝΤΙΑΣ, ΣΥΧΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΩΝ ΛΑΘΩΝ ΤΟΥΣ. ΟΥΤΕ ΝΟΙΩΘΟΥΝ ΑΒΟΛΑ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΤΙ ΤΕΛΕΙΑ. ΓΙ ΑΥΤΟΥΣ ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΠΡΑΤΤΟΥΝ.
Στο βιβλίο με τίτλο, «Παιδικό τραγούδι και Συναισθηματική Αγωγή», εκδόσεις «Πεδίο», που γράψαμε μαζί με τη Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας κ. Ειρήνη Γιασιράνη, συμπεριλαμβάνουμε και το μουσικό παραμύθι: «Το λουλούδι που φοβόταν τα λάθη του».
Τη μουσική του έχει γράψει ο φίλος Παναγιώτης-Λουκάς Μπέλλος, ο οποίος έχει δημιουργήσει και το βίντεο που μπορείτε να δείτε. Πιάνο παίζει ο Βαγγέλης Μάνδηλας. Τραγουδά η Ματίνα Μάστορα. Κρουστά, η Άννα Νικητιάδη.
ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΠΟΥ ΦΟΒΟΤΑΝ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ
Μια φορά κι έναν καιρό, μέσα στον ανθισμένο κήπο, ήταν ένα λουλούδι που ήθελε να τα κάνει όλα τέλεια. Σε κάθε λάθος μελαγχολούσε, στενοχωριόταν, φοβόταν…
Μέχρι που φύτρωσε δίπλα του ένα άλλο λουλούδι. Ένα λουλούδι ποιητής, ένα λουλούδι «σοφό». Εκείνο , είδε το λουλούδι που φοβόταν τα λάθη του και του είπε τραγουδώντας:
Μες το παιχνίδι της ζωής
Υπάρχουν και τα λάθη
Κι όποιος τα εμπιστεύεται
Κάτι απ’ αυτά θα μάθει.
Κάποια λουλούδια νιώθουνε
Συχνά μελαγχολία
Κι είναι γιατί το τέλειο
Ψάχνουνε με μανία.
Και να το άγχος που’ ρχεται
Και φόβους χίλιους φέρνει
Την ώρα που ο ήρεμος
Καλά τα καταφέρνει.
Μες το παιχνίδι της ζωής
Υπάρχουν και τα λάθη
Κι όποιος τα εμπιστεύεται
Κάτι απ’ αυτά θα μάθει.
Κατάλαβες τώρα μικρό σκεφτικό λουλούδι;
……………………………………………………………………………………………
Ακολουθεί ένα απόσπασμα από το βιβλίο μας, «Η Μουσική κοντά τον άνθρωπο» (Στο Σχολείο, στην Οικογένεια, στην Κοινωνία), εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ, που αναφέρεται στο άγχος της τελειότητας και στο φόβο του λάθους, στη μουσική και κατ’ επέκταση στη ζωή.
Η μουσική όταν «λύνεται» από τα «δεσμά» του αισθητικού προορισμού της –ως μοναδικής επιδίωξης- και «αφήνεται» να εκφράσει τις εμπειρίες, τα βιώματα, τις νόρμες, την ιστορία, τον πολιτισμό και τις κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες λειτούργησε ή λειτουργεί ο άνθρωπος, γίνεται ζωντανό «κύτταρο» της κοινωνίας.
Τι σημαίνει όμως αισθητική στη μουσική; Για διαφορετικούς μελετητές σημαίνει διαφορετικά πράγματα. Μια συνηθισμένη σημασιολογική προσέγγιση ορισμού για την αισθητική στη μουσική, είναι αυτή που μιλά για το ωραίο στο μουσικό αποτέλεσμα.
Η επιδίωξη όμως του «τέλειου» μουσικού αποτελέσματος είναι η πραγματική αποστολή όσων συμμετέχουν στις μουσικές διαδικασίες;
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ένας από τους προορισμούς της τέχνης και μάλιστα της τέχνης που παιδαγωγεί, είναι να καλλιεργήσει την αισθητική του ατόμου οποιασδήποτε ηλικίας.
Όμως κι εδώ, το «μέτρο» έρχεται να παίξει το ρόλο του. όσο τέλεια εκτελεσμένη κι αν είναι μια μουσική σύνθεση, αν δεν ακουμπά τη ψυχή και το ενδιαφέρον του ανθρώπου(παιδιού, έφηβου, νέου, ενήλικα), λίγη αξία θα έχει για τον ίδιο.
Το αισθητικά καλό μουσικά αποτέλεσμα δεν το παραβλέπουμε και δεν το απαξιώνουμε. Όμως δεν το αφήνουμε να μας δημιουργήσει άγχος. Το «δικαίωμα» στο λάθος και η συνειδητοποίηση ότι δεν είμαστε τέλειοι, είναι τα «μέσα» για να μάθουμε. Για να γίνουμε καλύτεροι.
Ας συμφιλιωθούμε λοιπόν με το ότι δεν είμαστε τέλειοι, ενώ μπορούμε να είμαστε δημιουργικοί.
Πειραματιστές και ερευνητές της ζωής γενικότερα, της μουσικής ειδικότερα.