Το αχώριστο ζευγάρι… τα δικαιώματα κι οι υποχρεώσεις
ΤΟ ΑΧΩΡΙΣΤΟ ΖΕΥΓΑΡΙ… ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΩΝ-1 ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ
Τα δικαιώματα κι υποχρεώσεις
ζευγάρι αχώριστο και θα το νιώσεις,
αν διεκδικείς μα και έχεις στο νου σου,
τα δικαιώματα του διπλανού σου.
Τα δικαιώματα κι υποχρεώσεις
ζευγάρι αχώριστο και θα το νιώσεις,
αν σεβασμό ζητάς ενώ μαθαίνεις,
στη θέση τ’ αλλουνού κι εσύ να μπαίνεις.
……………………………………………………………………………….
Τούτο το τραγούδι, βρίσκεται στο βιβλίο που γράψαμε σε συνεργασία με τον Λεωνίδα Σακελλαρίδη, και έχει τον τίτλο, “τραγούδια για τα δικαιώματα των παιδιών όλου του κόσμου” (εκδόσεις Φιλ. Νάκας 2010). Το ποίημα μας, έχει μελοποιήσει η Λουίζα Κουλά. Η ίδια τραγουδά και παίζει πιάνο.
Μέσω αυτού του τραγουδιού μπορούμε να προσεγγίσουμε μια ακόμη ιδιαίτερη αλήθεια. Ότι δηλαδή εκτός από δικαιώματα, έχουμε και υποχρεώσεις.
Το κείμενο που ακολουθεί, γραμμένο από την Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας κ. Ειρήνη Γιασιράνη, είναι ένα κείμενο – οδηγία για δράσεις με μεγαλύτερα παιδιά.
-Κάντε ένα ζευγάρι και πάρτε ρόλους. Την πρώτη φορά ο ένας ας γίνει “δικαιώματα” και ο άλλος “υποχρεώσεις”. (Ξαναπαίξτε αλλάζοντας ρόλους). Μόνοι σας ή σε συνεργασία με το δάσκαλο ή τη δασκάλα ή με την βοήθεια των γονιών σας, μιλήστε για ένα δικαίωμα (π.χ. σεβασμός στο χώρο μου). Οπότε προκύπτει και η αντίστοιχη υποχρέωση (σεβασμός στο χώρο του άλλου).
Μπορούμε να δούμε τα πράγματα κάπως έτσι: είστε σε έναν ιδιαίτερο χώρο που σας ανήκει (ο χώρος αυτός μπορεί να συμβολίζεται από ένα στεφάνι, ένα απλωμένο πανί ή να έχει οριοθετηθεί με ένα σκοινί). ‘Εχεις το δικαίωμα να ελέγχεις αυτό το χώρο. Αν έρθει κάποιος στο χώρο σου όταν δεν το θέλεις ή σε πληγώσει με τις πράξεις ή με τα λόγια του, έχεις το δικαίωμα να σταματήσεις αυτό τον άνθρωπο.
Το άλλο παιδί που παίζει τις “υποχρεώσεις” βρίσκεται έξω από το δικό του χώρο. Ο άλλος, οι “υποχρεώσεις” δηλαδή, θα προσπαθήσει να μπει στο χώρο σου χωρίς την άδεια σου, χωρίς τη θέλησή σου. Μετά το πέρας της δράσης, αν θέλετε, σημειώστε σε ένα φίλο χαρτί, το πως νιώσατε. Καλό παιχνίδι.