Μια γάτα κι ένας ποντικός για τα καλά και τα κακά του διαδικτύου, εμαλώναν!
Καυγάς για το διαδίκτυο!
Μια γάτα κι ένας ποντικός
βραδάκι βροχερό,
κουβέντα ξεκινήσανε
με θέμα σοβαρό.
Λέγαν για το διαδίκτυο
που όλη μέρα “τρέχει”,
Αν έχει οφέλη πιο πολλά
ή αν κινδύνους έχει.
Και ο καυγάς τους “φούντωνε”
και τις ουρές τραβούσαν,
ώσπου τα συμφωνήσανε
παιδιά πως θα ρωτούσαν…
Θα ξεκινήσουμε τη θεωρητική προσέγγιση από την τελευταία στροφή του ποιήματος-τραγουδιού, που λέει:
και ο καβγάς τους “φούντωνε”
και τις ουρές τραβούσαν,
Ώσπου τα συμφωνήσανε
παιδιά πως θα ρωτούσαν…
Θα ρωτούσαν παιδιά για να τους βοηθήσουν, λέγοντας τις γνώμες τους, αναφορικά με τα πλεονεκτήματα και τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο. Ας δούμε όμως τώρα πως μπορούμε εμείς να συνδράμουμε τα παιδιά ωστε να πάρουν κι άλλες πληροφορίες πάνω στο θέμα κι έτσι να είναι σε θέση να βοηθήσουν τη γάτα και τον ποντικό να “λύσουν” την παρεξήγηση τους!
Να λοιπόν ορισμένα πλεονεκτήματα που έχει η χρήση του διαδικτύου:
- Βοηθά στην επικοινωνία με άλλους ανθρώπους (επομένως και με άλλα παιδιά), που μπορεί να βρίσκονται σχετικά κοντά μας, ή και πολύ μακριά.
- Βοηθά στην ενημέρωση μας που γίνεται άμεσα, έγκαιρα, μέσα από διαφορετικές πηγές (εδώ χρειάζεται προσοχή στην αξιοπιστία της κάθε πηγής), και συχνά είναι πλήρης.
- Παίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση και τη μόρφωση μας.(Και όμως πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στις επιλογές των πηγών που κάνουμε).
- Μας φέρνει μπροστά σε ένα μεγάλο πλούτο πληροφοριών που φυσικά πρέπει να διαλέγουμε με προσοχή.
- Διευκολύνει τους ενήλικες στις οικονομικές τους συναλλαγές.
- Βοηθά στο να κερδίζουμε χρόνο , γιατί αντί να πηγαίνουμε σε μια δημόσια υπηρεσία, τράπεζα, εφορεία, κ.λπ., μπορούμε (κι αυτό για μας τους ενήλικες) να εξυπηρετηθούμε σε μικρότερο χρόνο.
- Ως επακόλουθο του παραπάνω σημείου , έχει παρατηρηθεί ότι – εξαιτίας της μείωσης των μετακινήσεων- γίνονται λιγότερα τροχαία ατυχήματα και μειώνεται σε κάποιο βαθμό η κυκλοφοριακή συμφόρηση.
- Διευκολύνει την εργασία πολλών ανθρώπων, γιατί το διαδίκτυο γίνεται ακόμα ένα “εργαλείο” για την εργασία .
- Βοηθά να φτάσουμε πολύ πιο εύκολα κοντά στις επιστήμες έρευνας και γνώσης. Για παράδειγμα η ιατρική παίρνει εξαιρετικά μεγάλη βοήθεια από τις δυνατότητες του διαδικτύου, όπως επίσης και η τέχνη της μουσικής.
Ας δούμε και μερικούς απ’ τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο:
- Μας οδηγεί συχνά σε πληροφορίες αμφίβολης εγκυρότητας και πρόχειρης συγγραφής ως ένα είδος “σαβούρας”.
- Μας κρατά μακριά από τους άλλους. Μας απομονώνει. Καταργεί τη φυσική παρουσία του άλλου, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για την ορθή κοινωνικοποίηση και συναισθηματική ανάπτυξη κάθε παιδιού και νέου.
- Μας εθίζει, μας συνηθίζει δηλαδή σε κάποιες λογικές και πρακτικές. Θέλουμε να απομακρυνθούμε και η συνήθεια μας κρατά εκεί, στον υπολογιστή, στο διαδίκτυο.
- Μας δημιουργεί συχνά, σωματικά προβλήματα όπως, οι αρθρίτιδες, τα αυχενικά, τα οφθαλμολογικά.
- Δίνει χώρους- δυστυχώς- σε επικύνδυνους και περίεργους ανθρώπους ώστε να σπρώχνουν παιδιά, εφήβους, νέους, σε σκέψεις (ή και σε πράξεις) αυτοκτονίας, ενώ άλλοτε τους εμπλέκει σε δίκτυα πορνογραφίας.
Ας δούμε όμως ποια μπορεί να είναι η πιο ορθή χρήση του διαδικτύου:
- Αυτή που καλύπτει μόνο ένα μέρος από τον ελεύθερο χρόνο μας και δεν εμποδίζει τις άλλες μας δραστηριότητες.
- Αυτή που λαμβάνει υπόψη της το σεβασμό προς τον εαυτό μας και τους άλλους.
- Αυτή που δίνει μεγάλη σημασία στους συνομιλητές που επιλέγουμε και στην προσοχή που δείχνουμε όταν συζητούμε.
Υπάρχουν βέβαια και πάρα πολλά αλλά που αφορούν το θέμα που εξετάζουμε. Τα παιδιά, ανάλογα και με την ηλικία τους, έχουν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν κατά πολύ το παραπάνω υλικό.